Uus katend 30 tunniga tagab sujuva maandumise

Vaid üheainsa rajaga Sonderborgi lennujaam tuli uue katendi paigaldamiseks tervikuna sulgeda. Lemminkäineni 70-pealine meeskond tagas kogu töö valmimise 30 tunniga.

2008. aastast alates on Lemminkäinen tegutsenud hooldustööde töövõtjana väikses Sonderborgi lennujaamas, mis asub Lõuna-Taanis. Viimase aastaülevaatuse käigus võeti vastu otsus valmistada rajale uus pealmine kiht. Aga kuna sellel kohalikul lennujaamal on vaid üks õhkutõusu- ja maandumisrada, tuli kogu lennujaam tööde teostamise ajaks sulgeda.

"Meil kulus üle kahe kuu, et leida ehitustööde jaoks mõned sobivad nädalavahetused," ütleb müügi- ja projektide juht Allan B. Petersen.

"Lõpuks tuli meil esimene plaanitud nädalavahetus tugeva vihma tõttu tühistada, kuid õnneks täna on ilm väga hea," ütleb ta, heites pilgu selgesse taevasse Sonderborgi lennuraja ääres seisvate Lemminkäineni oranži värvi masinate karavani kohal.

Katkematult 30 tundi järjest

Lennurajale uue katendi valmistamiseks töötas 70-pealine meeskond katkematult 30 tundi järjest. Laupäeval täpselt kell 10.00 hommikul algas katendi paigaldamine 1800 meetri pikkusele ja 30 meetri laiusele rajale - kokku 70 000 m2 suurusele alale - üheainsa koordineeritud protsessina, et saavutada võimalikult kvaliteetne tulemus.

"Lennujaama pindamistöö on äärmiselt keeruline, eriti logistilisest aspektist," selgitab projektijuht Rene Smidt. Tema hallata on 150 veokit, mis transpordivad kohale 5000 tonni kohalikus tehases toodetud asfalti.

"Meil on väga suur ajaline surve, mistõttu kutsusime kohale lisameeskonnad teistest piirkondadest, kuna töö tuleb teostada katkematult, et jõuda õigeks ajaks valmis. Samas peame tagama ka ülikõrge töökvaliteedi, mille poolest on meie ettevõte tuntud."

Töö toimub perfektselt koordineeritud liikumiste seeriana. Asfaldilaoturit varustab pidevalt materjali etteandemasin, mis sisaldab kuni 17 tonni asfalti korraga. Etteandemasin ise sõidab aeglaselt pika veoautode rea järel, mis ootavad mahalaadimist; kui veoauto on koorma maha laadinud, sõidab see ettevaatlikult minema, tagasi tehasesse uue asfaldikoorma järele.

"Meile olid seatud teatud spetsiifilised nõuded seoses hõõrdeteguriga, mis on määravaks asjaoluks suurte lennukite maandumisel. Lisaks tuli meil tagada kogu protsessi katkematus, et katend saaks sile ning tulevaseks kasutamiseks ohutu," märgib Allan.

Nõudlik valdkond

Lennuväljade sillutamine on üks Lemminkäineni erivaldkondadest ning ettevõttel on viimastel aastatel valminud mitmed keerulised projektid. Ulatuslik sillutamisprojekt Norras Stavangeris 2014. aastal on üheks näiteks, kus Norra valitsuse väga rangete nõuete täitmiseks tuli rakendada spetsiifilist asfalteerimismeetodit.

Teiseks näiteks on Andoya lennujaama asfalteerimine Põhja-Norras, kus äärmuslikud ilmastikutingimused muutsid projekti veelgi komplitseeritumaks.

Sonderborgis tuldi ajalise väljakutsega ideaalselt toime. Ajagraafikust peeti kinni ning kohalik kogukond pluss paljud piirkonna ettevõtted saavad nüüd kasu uuest, ohutust, kvaliteetsest lennujaamakatendist, mis tagab sujuva lennuühenduse ülejäänud Taaniga.

Faktid:

  • Sonderborgi lennuväli on munitsipaallennuväli asukohaga Lõuna-Taanis, avatud kohalikule õhuliiklusele 24/7
  • Lemminkäinen sai Sonderborgi hoolduslepingu 2008. aastal; leping kehtib 15 aastat, lõppedes 2023. aastal ning hõlmab sillutamist ja katendi märgistamist
  • Lennuraja pluss ümbritsevate alade ülesillutamine hõlmas kokku 70 000 m2 suurust pindala
  • Kasutati 5000 tonni asfalti: 3500 tonni tuli Lemminkäineni kohalikust tehasest Tinglevis ja ülejäänud 1500 tonni Vandelis asuvast tehasest
  • Projektis osales 70 inimest, kasutati 30 masinat ning 150 veoautokoormat asfalti
  • Tööde valmimiseks kulus vaid 30 tundi

Tekst: Petra Sjouwerman
Fotod: Thomas Søndergaard

Jesper Johnsen, töödejuhataja

"See on tõeliselt suur projekt, millega me siin täna tegeleme ja meil on töö läbiviimiseks ainult 30 tundi aega. Minu tiimis on 16 inimest ja meile on oluline, et töö toimuks katkematult. Sellepärast on minu ülesandeks jälgida, et kõik toimuks katkestusteta, nii et asfalteerimine toimuks ühe pideva liikumisena. Ma väga ootan lõpptulemust. Lemminkäinenis olen töötanud nüüdseks üheksa aastat. Ma hindan väga selliseid häid kolleege ning mulle meeldib, et kõik projektid on erinevad: saab palju näha ja paljudes erinevates kohtades käia."

Troels G Jensen, asfaldilaoturi operaator

"Mina hoian pidevalt laoturil silma peal ja jälgin, et me kasutaksime õiges koguses asfalti, nii et katend oleks õige kõrgusega ning et asfalti jaguks raja lõpetamiseks. Teisisõnu, mina jälgin, et klient saaks seda, mille eest ta maksab. Lisaks jälgin ka asfaldi laotamist - laoturi sees on rotaator, mis mõnikord jätab asfaldi serva peenikese jälje. Minul tuleb see siis tasandada, visates peale lisalabidatäis asfalti, enne kui teerullid sellest üle sõidavad. Isegi kui töö toimub täiesti automatiseeritult, on ikkagi vaja, et inimene hoiaks silma peal ka kõige pisemate detailide kvaliteedil."

Hans Peter Lauesen, töödejuhataja

"Mina juhatan ühte laoturimeeskonda. Jälgin, et igaüks teaks, mida teha ja millal teha. Lisaks jälgin, et nad saaksid regulaarselt midagi juua: praegu on päikeseline päev ja asfalt kuumeneb kuni 180 kraadini, seega võib minna väga palavaks. Olen töötanud siin kandis mitme maantee ja kiirtee asfalteerimisel ja mulle on see alati meeldinud. Olen töötanud Lemminkäinenis 14 aastat ja pole kunagi tundnud stressi. Meil on välitingimustes töötades alati hea meeskonnavaim, mis on sellise kena ilma korral igati mõnus."

11.08.2015

10 inimesele meeldib see