Rohkem ruumi linnaelule

Linnad võivad ka maa alla kasvada. Oulu kesklinnas Soomes on inimestel palju rohkem ruumi ja võimalusi pärast seda, kui autod on kolitud maa alla moodsasse parklasse, mida me oleme sügavale kivisse kaevanud. See saab valmis 2015. aasta sügisel.

Enam kui 50 000-ruutmeetrine parkla on Oulus ainulaadne. Oleme teistes linnades sarnaseid projekte juba ellu viinud ning Oulus vastutame peale ehitamise ka üldise projekteerimise eest. Projektis osales kaheksa inseneribürood.

Nii tellija kui ka elanike jaoks on oluline, et kesklinnas kestaksid igasugused ebamugavused nii vähe aega kui võimalik. „Tihe ajakava oli meie jaoks suurim väljakutse," ütleb projektijuht Heikki Keränen (ülemisel fotol). „Meil on õnnestunud sellest kinni pidada, kuna meil on olnud võimalik kaeve- ja ehitustöid vaheldumisi teha. Parkla antakse tellijale üle 2015. aasta sügisel."

Nähtav ja kuuldav projekt

Alates 2012. aastast on töid linnas nii näha kui ka kuulda olnud. Projekti jooksul on 70 000 veoautokoormat lõhatud kivi sügavalt maa alt välja toodud. Kivi osutus enamasti väga kõvaks, mis oli meie jaoks positiivne üllatus. Suurtel aladel sai ühekorraga kaevandada ja lae saime etapi kaupa kindlustada, kasutades 3–5 meetri pikkuseid polte. Samas leidsime ka kohti, kus kivi oli nõrk.

Töö viimastes staadiumites, milles krohvitakse seinad ja paigaldatakse liftid, on juba võimalik näha, milline valmis parkla välja hakkab nägema. See koosneb kuuest parkimisalast. Võlvlagede äärde paigutatud luminofoorlampide valgus meenutab lennukisalongi.

Maa peal juhatavad kergesti nähtavad punased portaalid autod parklasse, millele on antud nimi Kivisydän ehk Kivisüda. Parkimisalad asuvad 25 meetri sügavuses. Peale kergesti loetavate märkide aitab 55-tolline ekraan autojuhtidel suures parklas navigeerida, näidates neile ette, kuidas nad soovitud parkimissektorisse sõita saavad.

Puusepp Pasi Sutinen kuulub siseehituse meeskonda. Tema töö jätkub seni, kuni parkla on tellijale üle antud. „Praegu paigaldan ma seinapaneele ja töövalgustust. Mu töö on väga mitmekesine."

Paindlikud plaanid

Pärast töö alustamist suurendati projekti mahtu, kuna kaupmehed soovisid, et parklast oleks võimalik nende poodidesse saada. Projektiinsener Tapani Uusitalo ütles, et projekti tuli integreerida uusi elemente. „See eeldas meilt kõigilt paindlikkust. Peeti palju koosolekuid."

Kaevespetsialistide kõrval kuulusid Lemminkäineni meeskonda ka vundamendi ja ehitusinsenerid. Projektiinsener Jarkko Meriläinen kiidab meeskonnavaimu.
„Projekt on paljude muudatuste käigus arenenud. Olenemata sellest, millisesse üksusesse nad kuulusid, otsisid kõik Lemminkäineni töötajad lahendusi, mis olid projekti ajakava ja eri tööetappide jaoks kõige sobivamad. Läbimõeldud planeerimine võimaldas meil ajakavast kinni pidada."

Lühidalt Oulu Kivisüdamest

  • 900 parkimiskohta, kaks kaldteed ja kuus parkimisala. Üheksa maa-alust juurdepääsu kesklinna asutustele ja tänavatele, 25 lifti.
  • Ehituses osales keskmiselt 100 töötajat.
  • Maa-alune tänavavõrk sõidukitele ja jalakäijatele.
  • Maa-alune hooldustunnel kesklinnas, mis annab sõidukitele juurdepääsu hooldusteenustele. Neli hooldusplatsi äriruumide jaoks, millest kaks ehitatakse valmis hiljem.
  • Pommivarjend 3000 inimesele.

Tekst: Pirkko Koivu
Fotod: Jaani Föhr

Oulu Pysäköinti Oy tegevjuht Jouni Anttila

„Tegemist on Oulu linnaparkimisettevõtte suure ja keerulise projektiga. Tahtsime parklat, mis oleks ohutu, moodne ja lihtsalt kasutatav. Parkla muudab Oulu kesklinna tänavad jalakäijate ja jalgratturite jaoks ohutumaks. Kesklinn muutub vähem kaootiliseks, kuna seal ei tiiruta enam ringi parkimiskohta otsivad autod ning kaubaautod ei pea enam kõnniteedel parkima. Autod viiakse maa alla ja see võimaldab ka linnakeskust edasi arendada. Näiteks uute kaubanduskeskuste projektidega on juba alustatud.

Juha Paldanius, Ark Design

„Meie disainisime teeviidad, portaalid ja liftide sissepääsud ning valisime nende värvid. Brändi värv on punane, mis juhib kliendid õigesse kohta. Samuti oli meie eesmärk luua maa-aluse parkla jaoks pehmem kuvand ja meeldiv atmosfäär ning teha see lihtsasti juurdepääsetavaks. Maa-alustes struktuurides tahtsime kasutada elemente, mis on inimeste jaoks huvitavad, nagu näiteks perforeeritud mustritega Cor-Teni teraspaneelidest topeltfassaadid. Mustrid põhinevad vanadel fotodel Oulust ja nende allkirjadel. Perforeeritud paneelide taha paigaldatud reguleeritavad valgustid teevad kujutised ka pimedas nähtavaks."

Sito kontserni juht Jannis Mikkola

„Meie kujundasime Kivisüdame peamised liiklus- ja maa-alused kivirajatised. Meie eesmärk oli luua selge struktuuriga ühetasandiline koobaste võrgustik, mida on lihtne ehitada ja kasutada.
Plaane muudeti pärast ehituse algust, kuna kesklinnas algatati ka teisi ehitusprojekte ning spetsiifilisemate ehitusprojektide tõttu muudeti šahtide asukohti. Muudatused tehti vaid mõne päevaga: esmaspäeval kuulsime uutest vajadustest ja reedeks pidid uued plaanid juba valmis olema. Hea koostöö Lemminkäineniga tegi selle võimalikuks. Mõlemad pooled võisid kindlad olla, et muudatusi on võimalik teha."

8.06.2015

18 inimesele meeldib see