Muudame arktilise liikluse kõigi jaoks ohutumaks

Suurprojekti raames kujundatakse täielikult ümber kaks ringteed, mis asuvad väljaspool üht Põhja-Norra linna. See parandab jalakäijate, jalgratturite ja autojuhtide liiklusvoogu ning muudab ristmiku ohutumaks.

Harstadi linna ainus sisse- ja väljapääs – Kanebogeni piirkonna ristmik, mis asub kesklinnast lõunas – on tõenäoliselt üks kõige tihedama liiklusega ristteid Sør Tromsi maakonnas Norras. Iga päev läbib ristmiku ligikaudu 15 000 autot. Me juhime ristmiku täielikku ümberehitust, mis hõlmab uue ja laiema tee ehitamist ümber kahe ringi, samuti nende alt kulgeva kõnnitee ja kergliiklustee rajamist.

Objektijuht Jørn Leo Johansen selgitab: „See uus rajatis muudab tee kõigi – juhtide, jalgratturite ja jalakäijate – jaoks ohutumaks ja vähendab tuntavalt liiklust olemasoleval teel."

Projekt viiakse ellu väga tiheda liiklusega piirkonnas: põhja ja lõuna poole jäävad kaubanduskeskused, automüüjad, sajad elamud ja kohalik kool. Vana tee, mida kasutasid jalakäijad, muutus ohtlikuks, sest miski ei eraldanud sõidukiradasid nende kõrval kulgevast kõnniteest. Nüüd rajatakse autode ja jalakäijate jaoks eraldi liikumisteed. Lisaks paigaldatakse 70 uut tänavavalgustit – see on väga tähtis koha jaoks, kus on peaaegu kolm kuud aastas pime.

Uuenduslik ja keeruline projekt

Uus tee tõuseb kolmekraadise nurga all kuni 2,3 meetri kõrgusele. „See võimaldab ehitada jalakäijate ja jalgratturite tunnelisüsteemi, mis on projekti kõige uuenduslikum osa," selgitab Jørn Leo. Kuni tänaseni pidid kohalikud väntama läbi kaubanduskeskuse autoparkla, et vanast ristmikust mööda saada.

Projekti algusfaasis plaanime maha panna 7000 meetrit torustikku vee, kanalisatsiooni, elektri ja valguskaabli jaoks. Torud, mille läbimõõt jääb vahemikku 40–800 mm, on projekti kõige keerukam osa, sest need tuleb välja kaevata ja nihutada praegusest asukohast 50 meetrit lõunasse ning paigutada kuue meetri sügavusele.

Kohaliku ettevõtte ONOS ohutusdirektor Bjørnar Myre on nende raskustega hästi kursis. Tema ütleb: „Ei ole lihtne töötada sellise soise pinnasega, nagu kõnealuses piirkonnas. Kogu pinnas tuleb eemaldada enne torude maasse paigaldamist ja asi läheb iseäranis keerukaks, kui jõuame savikihini."

See on alles algus

Kanebogeni ristmik on esimene ja suurim faas nn Harstadpakkenist, mis on mitmeaastane ehitusalgatus, mis muudab selle kasvava linna liiklust. Kanebogenisse rajatakse kuus teemaksujaama, millest saadav tulu aitab lõppastmes tasuda projekti kulud, kuigi jalgratturid ja jalakäijad pääsevad läbi tasuta.

Ühe plaani kohaselt soodustab see uuenduslik roheline taristu jalgratta kasutamist ja jalgsi liikumist ning seega on sel kokkuvõttes positiivne mõju keskkonnale.

Projekti ajal töötab objektil iga päev keskmiselt 25 töölist eri rühmadest. See koostöökeskkond Lemminkäineni ja teiste huvirühmade vahel on osalejate jaoks üks huvitavamaid. Jørn Leo märgib: „Kui koostöö on hea, on võimalik jõuda väga kaugele. See teeb selle ülesande ka väga põnevaks: töötamine erinevate inimestega, et üks töö valmis saada."

Faktid

  • Laiemate teede, kõnnitee, jalgrattatee ja tunneli rajamine ning sellega seotud kaevetööd Harstadi külje all Lofoteni arhipelaagil (Põhja-Norra).
  • 40-meetrine tunnel on mõeldud üksnes jalakäijate ja jalgratturite jaoks.
  • Teekatteks kulub kokku 12 000 tonni asfalti.
  • Tööd algasid 2015. aasta aprilli lõpus ja valmivad 2016. aasta juuliks.
  • Tellija on Norra maanteeameti (Statens Vegvesen) põhja piirkond.

Tekst ja fotod: Roger Norum

Bjørnar Myre, ohutusdirektor, ONOS

„Ohutus on peamine, millega tegelen – veendun, et kõik projektis osalejad on piisavalt kaitstud ning ringliikluse ja möödujate jaoks on samuti kõik ohutu. Me ei tööta väga suurel alal, ent ülevaatamist ja hoolitsemist vajavat on ka sellisel väiksel alal palju. Vajalik koostöö on minu töö parim osa. Ma olen mõnega neist inimestest juba varem ühel objektil koos töötanud ja ma tõesti naudin koostööd paljudest rühmadest pärit inimestega."

Adrian Andreassen, objekti tööline, ONOS

„Üks suurepärane asi selle projekti juures on see, et edusamme pole vaja oodata. Töö tulemusi näeb kiiresti ja mulle on üsna kiiresti antud ka rohkem vastutust. Mulle meeldib selle töö juures see, et saan töötada asja kallal, mis on minu kodulinna Harstadi jaoks nii tähtis. Inimestel saab olema ohutum kõndida ja see võib koguni muuta nende mõtteviisi keskkonnast. Talv tuleb keerukas, sest ilm on külm ja masinatega on raskem töötada, ent see on vaeva väärt."

Arnt-Børge Jensen, projektijuht, Statens Vegvesen

„Meil on Lemminkäineniga väga head suhted. Me käisime koos kohalikes koolides, et rääkida õpilastele, õpetajatele ja ümberkaudsetele elanikele, kuidas projekt neid mõjutama hakkab. Me tahame hoida liikluse Harstadi keskusest eemal. Osaliselt seepärast, et toetada oma keskkonnasäästliku liikumise algatusi. Siinkandis on palju jalakäijaid, eriti just koolilapsi, ent nüüd muutub nende liikumine ohutumaks. Me ehitame tulevikku silmas pidades."

6.10.2015

8 inimesele meeldib see